mandag den 18. maj 2015

Schweiz Rundt 21

Mandag 18.05.15

Der er ikke engang toiletpapir på denne plads. Og så endda et skilt om, at hvis man tilsmudser toilettet, skal man selv gøre det rent. Det er en ældre dame, der er "boss", som hun sagde - på tysk. Den fransktalende del begynder først i Serre, som er den næste større by.

Kører videre ud af hovedvejen. Her kl. 10 er den ret så trafikeret. Jeg spejder ind over markerne efter cykelvejen, der skulle jo være en langs Rhone. Det er først da der er et ophold i sivene langs kanalen, at jeg ser en stump asfalt. Den er jo lige dér.

Nissan, Subaru, Maserati, Porsche, Ferrari, Lamborghini......

Det hjalp, cyklister er der ikke mange af. På et tidspunkt drejer den til højre, og jeg er sikker på, at det er forkert, men møder en cyklist, der beroliger mig med, at jeg bare skal til venstre om lidt. På fransk. "Links" kan han dog sige.

Rhonedalen - det er den vej jeg skal

Så nu kører jeg langs Rhone. Nattergalen og et væld af andre fugle fylder luften med sang. Senere er det frøerne, der giver deres besyv med. Det er i mange tonearter. Én med en dyb knurren. Da toget passerer går de helt amok i et forsøg på at overdøve det.

Det er nogle ordentlige klokker de køer har

I starten er der vinmarker på den nederste del af de sydvendte skråninger, men senere dukker hele
bjergsider op med både vin og bebyggelse.

Ternet bjergside

Det bliver en nem dag. På ét tidspunkt på hovedvejen, men med fin cykelmarkering og senere igen et langt stykke direkte langs floden frem til Sion, som jeg har udset til dagens mål. Hvis ikke.... Der er vandrehjem i Sion, men ikke længere fremme i Martigny. Ikke i følge listen i hvert fald, men som min ven i Hospental sagde, så var der mange, der havde trukket sig ud af den nationale sammenslutning. Altså vil jeg gerne have afklaret, hvordan det ser ud med J.H. længere fremme.
Finder banegården. Der synes ikke at være nogen T.I. dér. Men efter at have travet det hele tyndt, finder jeg en tavle, hvorpå der er et I. Jeg skal op ad Avenue de la Gare til Rue Lausanne, så er det lige til højre. På den måde finder jeg T.I. i Sion.

Jeg får bekræftet, at det er, som jeg allerede anede: Ikke noget J.H. i Martigny, eller som det hedder nu: Auberge de la Jeunesse. Kører ned til vandrehjemmet, hvor receptionen først åbner kl. 17, men hvor jeg finder et bord, hvor jeg nu har aflivet min camembert. Én dag til og den havde skullet spises med ske. Nu skal jeg på byvandring.

Sion ligger et sted bag borgene

Den gamle del af Sion er interessant, men dog også hurtigt overset. Lige passende til resten af en eftermiddag til receptionen åbner.

Hexenturm - Tour des Sorciers


60,14 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar