torsdag den 21. maj 2015

Schweiz Rundt 24

Torsdag 21.05.15

En morgen med lidt sol men nok ikke over 10 gr. Kommer allerede af sted kl. 8, efter at have spist resten af en ½ l birchermüsli. Det er noget, jeg første gang så i Solothurn eller Bern og vist ikke siden. Jogurt, hvor der foruden div. frugter, også er blandet korn og gryn i af forskellig slags. Lige noget for mig. Ja, jeg spiste selvfølgelig også brød og ost.

Det er let modvind her, hvor jeg følger rute 50 "Le Pied de Jura" - ved foden af Jurabjergene, der rejser sig i al deres grønne pragt på min venstre side. Vist ikke meget højere end 1500 m, men det er nok til at trække en skillelinje gennem landet. Det er kun få steder de kan passeres på vej.

Efter kortet at dømme går der en lillebitte vej over på det lave sted - ellers ingen

Det kedelige vejr ligger nede over Alperne, ser det ud til. Her er det skyet med glimt af blå himmel. Da jeg på et tidspunkt asede mig opad og pludselig så hovedvejen ligge under mig med fin cykelmarkering, lod jeg cykelvej være cykelvej og kørte tilbage til den rundkørsel, hvor vore veje var krydsedes.

Det har føltes som op ad bakke længe, men belønningen kom just: en lang fin nedkørsel til Boudry, hvor der lige er stået en stor gruppe gamle mænd af sporvognen her ved stoppestedet, hvor jeg sidder og skriver. Jeg må også have noget mad, selv om klokken kun er godt 11. Og chokolade.

Når frem til Neuchatel, der både har lagt navn til søen jeg har kørt langs med, til byen og det kanton'en, NE.

Kører fremad lidt på fornemmelsen. Det kan ikke gå helt galt, for der skal være en flod mellem Neuchatel Søen og den næste Bieler See. Inden jeg kommer så langt havner jeg på en dårlig grusvej, hvor nogle løbere er de eneste, jeg møder.

Stien er det så som så med

Så kommer jeg til floden, jeg har ikke helt bestemt mig for, om jeg skal køre vest eller øst om søen til Biel. Højt over mig går der en bro over floden, den kan jeg ikke komme op til. Men der må vel være en bro til? Stien jeg kører på ses at have være oversvømmet her ved det store regnskyl i starten af min tur. Man har fået lavet dæmning af grus siden.

Et af stederne, hvor stien havde været oversvømmet

Da der omsider dukker endnu en bro op efter 5-6 km (jeg troede kun der skulle være kort) har jeg bestemt mig til at holde mig til den vestre bred, hvis ellers der kommer en indikation af, at man kan komme til Biel andet end på motorvej, for på mit kort, er det vanskeligt at afgøre, hvor mange veje der er.

Jeg kommer til Le Landeron, som er en lille tæt gammel by med en fin stor bevokset plads i midten og kort efter et skilt, der viser at vej 9 - hovedvejen - fører til Biel. Så jeg fortsætter. Lige før Ligerz går hovedvejen ind i den tunnel, jeg har kunnet se på mit kort, så jeg kan i ensom majestæt trille ind i byen, hvor jeg vælger at køre gennem den oprindelige brostensbelagte gade, der vist ikke er bred nok til en bil NOGEN steder.

Pladsen i Landeron

De sidste 12-15 km kører jeg lige bag den yderste husrække på en lille vej, der kun befærdes af de lokale lodsejere, og de er vist alle på arbejde, for det er kun enkelte håndværkere, jeg støder på.

Til sidst er cykelskiltene pludselig igen væk og jeg når at blive lidt betænkelig, da sti snævrer ind til 75 cm's bredde. Møder nu ikke nogen og lidt efter kommer jeg ud på asfalt igen og et skilt, der forkynder: Biel/Bienne.

Stien blev smal

Allerede for længe siden begyndte bilerne med BE at dominere. Jeg er tilbage i kanton Bern.
Planen er at finde stationen og T.I. og høre om der mod forventning skulle være et J.H. her. Det er der, siger damen, det hedder Lago Lodge og ligger tæt på.

Og her har jeg så indtaget mere frokost og to kopper cappucino oppe i et fælleskøkken, hvor jeg har siddet muttersalene i 1½ tim, tror jeg. Føler mig nogenlunde ovenpå igen, jeg var ellers ret kvæstet, da jeg ankom. Har heller ikke fået badet. Det er det næste, og så skal jeg ellers ud og se på byen.

I morgen skal jeg ind i Jurabjergene til Delémont, der bliver sidste stop inden jeg lørdag kører de sidste kilometer til Basel og tager toget hjem om aftenen. Det bliver en drøj formiddag med 400 højdemeter.

Biel virker på en eller anden måde ikke helt som andre schweiziske byer - mere lurvet. Flere tvivlsomme eksistensser end jeg ellers har set. Der var musikanter under stationen. Senere afløst af andre.

Efter at have arbejdet med computeren og været i bad, syntes jeg lige, jeg skulle se lidt på byen mens det var lyst. Jeg tog mod sædvane ikke cyklen, der var ikke så langt. Et eller andet sted havde jeg set noget om Altstadt, men jeg syntes ikke, jeg kunne se nogen, heller ikke på kortet på stationen.

Jeg gik lidt rundt, men fandt ud af, at jeg vist trængte til noget at spise. Købte en pakke med sandwiches et sted jeg kom forbi og slugte dem på et øjeblik. Følte mig helt svag, da jeg kom tilbage.

Efter en jogurt, en færdigret - taboulei orientale - en 8,8% øl og nu senest en kaffe mousse fra COOP, føler jeg mig bedre, men klar til at gå i seng. Jeg er foreløbig den eneste på et 6-sengs værelse, men der skulle komme 2 mere. Klokken er kun 20.15.

Det er sådan et backpacker sted - bare uden backpackere i øjeblikket - med en bar, der i høj grad også benyttes af de lokale. Jeg må indrømme, at jeg forventer larm til ud på natten.

Wi-Fi'en virker kun ovre i baren, men det er da lykkedes mig at få plads ved et tomands bord, hvor ham overfor gik, men blev afløst af en russer, der har siddet og snakket i telefon ½ times tid. Han ligner ikke en, jeg ville møde på en mørk vej.

Har talt op, at jeg har rundet de 1500 km i dag.

67,31 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar