torsdag den 26. januar 2017

Dag_13


Torsdag 26.01.17

Man får hurtigt et indtryk af turistsammensætningen ved at lytte til sprogene omkring én. Men der er også andre guider til den viden. Spisekortene findes på adskillige sprog. Nu i går endte vi med at spise på den lokale, der også har et par borde nede ved pool’en. Sprogene var her: spansk, engelsk, tysk, svensk, norsk, dansk, hollandsk,  italiensk og – islandsk. Andre steder optræder fransk som et af hovedsprogene og i enkelte tilfælde russisk. I denne forbindelse er det interessant, at på de trekking-brochurer jeg fik i går, er de fire sprog: spansk, italiensk, engelsk og svensk. Er det dem, der er glade for at vandre? Eller er det hvad man kunne finde af oversættere i kommunen? Meget troligt.  I går blev vi straks spurgt, om vi var finner. Det siger noget om den lokale sammensætning.

Det er stort set skyfrit i dag, det må blive stranden, hvis det ikke blæser. Og så må jeg vist ud at cykle i morgen. Jeg bliver for fed af det her liv.

Jeg er nede på stranden for at se, hvor meget det blæser. En hel del, men ikke værre end sidste gang. Vi går der ned, men allerede da blæser det så meget, at der næsten ingen ligger langs bølgebryderen. Næsten alle ligger oppe ved vegetationen. Klokken er allerede næsten 12, så da vi lægger os begynder folk at forsvinde omkring os. Til gengæld kommer der løbende nye til. Vi er i vandet, der virker lidt koldere end sidst. Men sammenlignet med pool’en er det ikke koldt.

Senere går vi hjem til frokost og bagefter over på den anden side af hovedvejen til Lidl. Ikke nogen ophidsende tur, men vi får da i det store og hele købt det vi kom for. Det lykkes at finde nogle ”chuletas de ternera”, eller som de bliver kaldt ”lomos bajo de ternera”.  Noget i retning af ”ryg kant af kalv”. Først da vi er kommet hjem, og jeg skal til at stege dem, ser jeg, at de er fra Uruguay. Ikke at det gør noget for min skyld. Sådan nogle, der har rendt rundt på pampas’en, må da være gode?

Anne-Marie dvæler længe ved, hvor ringe maden er hernede. Altså ikke den vi selv laver – den er ligesom det, den er – men det man får ude. Ovre på The red Onion kan de lave pizza’er, men så er det også sagt, mener hun. Jeg giver hende langt hen ad vejen ret. Men det er jo også bare turistmad, kan man sige. Og kokkene skal åbenbart bare have en dagløn ud af det. Der er ikke megen faglig stolthed.

Undtagelserne har været de rynkede kartofler, fiskesuppen jeg fik oppe i Agaete og så pizza’erne på The red Onion. Jeg var nu også glad for den japanske menu, selv om AM IKKE er til Miso-suppe. Mig minder det i den grad om Japan, hvor de spiser det morgen, middag og aften.

Inden aftensmaden er jeg henne i postkassen ved Jumbo Shopping med postkort. Der er i hvert fald én postkasse nærmere, men jeg skal alligevel hen og leje cykel og det er i nabolaget. Heldigvis kan jeg få den samme som sidst. Ifølge kortet skal nemlig 5-7 km af den tur, jeg har tænkt mig, være grusvej, og der ved jeg nu, hvad det kan indebære. Så er det orange monster uovertruffen.
Et vældig massivt skylag trækker op hen under aften - men regn bliver det ikke

Dagens menu

Jeg synes pampas-kvæget smager godt. AM brokker sig igen over, hvor ringe hun synes maden er hernede. Men med en flaske Faustino V rosado går det. Og ”Run Miel” med en isterning bagefter.

Af uransagelige grunde fik jeg en sms fra 3: Velkommen hjem. Og så vil de lige fortælle mig, hvor meget jeg havde sparet ved at have 3LikeHome. Over 2.000 kr indtil nu. Men ellers ville vi jo heller ikke have brugt nettet hernede. De 8 GB jeg har i mit abonnement skulle være rigeligt til mig. Jeg havde 18 GB hos Oister, og det lykkedes mig vist kun én enkelt gang at komme over 10 GB. Anderledes når AM også bruger det. Det er alt hendes Facebook surfing. Ikke at det gør noget, men vi er allerede over 7 GB, så jeg har tilkøbt 10 GB. Det koster 130 kr. Men det må siges at være billigt for at kunne være på nettet, så meget man lyster hernede. 10 GB er dog også grænsen for, hvor megen ekstra data man kan tilkøbe i udlandet. Det svarer nok til 3000 kr ved alm. roaming.

9551 skridt (stranden er ikke med, da havde jeg ikke telefonen med)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar