torsdag den 2. februar 2017

Dag_20


Torsdag 02.02.17

Der er kommet en sms. Jeg har ikke briller på, men jeg kan da se, at det er fra Pil. Og så står der: Jeg skal med far til Spanien….? Lettere mystificeret læser jeg videre: Og besøge farfar og farmor… SÅ begynder noget at gå op for mig, det er ikke hende, der har skrevet det – jo det er det selvfølgelig – men det er Sixten, der har fået mit fødselsdagskort – 2 dage for sent. 5 dage var altså ikke nok for det spanske postvæsen – eller er det i Danmark, det har ligget og samlet støv?

Endnu en dag ser det ud til strandvejr, og det er meget passende. Jeg har dog fået en tanke angående netværk, som lige skal undersøges. På listen over tilgængelige netværk er der nemlig et par stykker, der hedder noget med Agaete Parque. Og AM har set, at der er en reception længere henne i bygningen. Måske man kan købe sig til netværksadgang?

Det viser sig ganske rigtigt at være tilfældet. For 7 € får jeg internetadgang 24 timer. Jeg betaler, får en fremgangsmåde med og går op. Det skulle være såre simpelt. Man logger sig på den af dem, der har bedst signalstyrke, åbner browseren og så skal der gerne komme en log-in side frem. Det gør der bare ikke. Så jeg står der med mit user name og password og skægget i postkassen.

Ned i receptionen igen. MED computeren. Det lykkes ham – efter en del besvær - at logge på Agaete Parque 25. Den er fin tænker jeg, nu er jeg accepteret som bruger, så nu går jeg bare op, prøver først om 25’eren går igennem og logger ellers af og på 2’eren, som er bedst hos os.

Lortet virker ikke. Eller rettere meget kortvarigt. Jeg får Google frem, men ikke noget andet. Ned igen. Det er bedst på altanen, siger han så, og jeg går op og prøver. Det lykkes mig at opdatere én dag på min blog. Med billeder og det hele. (Dem har jeg skaleret ned til 1200 x 900 – ellers tager det ALT for lang tid. Så, midt i opdateringen af den næste side, virker det ikke mere. Jeg går ned igen og brokker mig. Det forstår han ikke. For en eller anden stor procentdel virker det perfekt. Jeg opgiver, og går hen mod elevatoren. Så ser jeg én, jeg har snakket lidt med i elevatoren en anden dag. Jeg tror, han er svensker, vi snakkede ganske vist engelsk.

De er ganske rigtigt svenskere, og jeg spørger, om de ved, hvordan det er med det lokale netværk? ”Bara skidt”, svarer han. De har købt en lejlighed og har nu abonnement andet steds, men i starten, da de bare lejede, prøvede de det. Det kom aldrig til at fungere. Han ringede til selskabet bag og fik sine penge tilbage. Jamen manden siger, at det fungerer i størstedelen af tilfældene, indvender jeg. ”Han bara ljugar”, siger han.

Således bekræftet og opmuntret går jeg op igen, og vi begiver os til stranden, hvor vi går et stykke ud ad ligesom i går. Solen er for længst gået væk. For resten af dagen ser det ud til. Det blæser dog kun lidt, og vi finder læ bag en klit og ligger lidt og ser på dem, der defilerer forbi.
Der vandres på stranden

På vejen hjem ser vi for første gang et dansk Ekstrablad. Det er oven i købet fra i dag. Det køber vi. Bare for sjov. 4 € 60. Hjemme skulle det koste 21 kr, men det har jo også rejst langt. Da vi er kommet hjem og bladrer i det, er det lidt tyndt i trykket. Og da AM læser det, er der én side med dobbelt tryk, der er ulæselig. Vi bliver enige om, at det nok er kassable eksemplarer, der afslutningsvis får påtrykt 4 € 60 og sendt ned til nogen, der ikke rigtig har mulighed for at brokke sig…?
Nogle af fyrretræerne kan ses viden om og står nærmest som vartegn

Da jeg tænder computeren lykkes det den at koble sig på netværket. Men jeg kan se, hvor ufattelig langsomt det går. Tror jeg bare for sjov vil lave en hastigheds test. Nå nej ikke lige nu. Jeg havde flyttet mig hen til køkkensektionen – nu er der slet ikke forbindelse.
Det er nu lykkedes mig, at få lavet en kladde til dagens tekst. Netværket er så ufatteligt langsomt, at jeg faktisk aldrig har set noget lignende. I 1993, hvor jeg startede på internettet med et 44 kB modem til telefonen, gik det nok 100 gange hurtigere.
8839 skridt (indtil nu 18.00 - nej i mellemtiden er klokken blevet 18.30 - det har taget mig en halv time at få billederne upload'et)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar