tirsdag den 4. juli 2017

Island Rundt 3

03.07.17

Det er en vidunderlig morgen, sol og lidt spredte skyer. Vinden er det samme. På trods af de 90 kr hun sagde i går, betaler jeg kun 75 inkl. et bad til 5 kr.

Jeg skal love for at campingpladserne er noget andet end sidst jeg var på én i Danmark. Små private aflukker med toilet og vask og spejl. Da jeg ankommer er der nu ikke lys alle steder. Jeg går ud af én boks og ind i en anden. Heller ikke lys. Nå, der er jo ikke decideret mørkt. Jeg når at undre mig over at spejlet sidder usædvanlig lavt. Selv for mig - jeg kan ikke en gang se mit eget ansigt?? Da jeg drejer hovedet må jeg le. E lillebitte miniature toilet. Det er en særlig børnekabine. Til små børn. I receptionen siger de også, at folk efterhånden kræver, at der er pænere end derhjemme.

Min første lejrplads i Dokkedal


Jeg får teltbunden helt tør i solen og pakker sammen og er klar 8.30. I aften har jeg en aftale om overnatning, der lige blev klaret i går trods den dårlige mobildækning.. Så teltet skal ikke bruges før på Island.

Jeg ankommer til færgen i Egense præcis tidsnok til, at jeg kan rulle ind efter bilerne.
Jeg skulle have været til højre ad Ulstedvej, men jeg har vurderet galt, da jeg kiggede på Google Maps, og da jeg tjekker efter et par km, er jeg langt firbi. Altså ser jeg efter en vej længere fremme, jeg kan bruge i stedet.

På den måde kommer jeg ind i Hals Nørreskov. Vejen er til at begynde med asfalt, men går på et tidspunkt over i grus. Det er som at køre i Dyrehaven - meget smukt. Nørreskov Gods er nogle helt moderne bygninger, det gamle må være revet ned. Vejen bliver mere og mere primitiv, gruset er nærmest skærver. Til sidst deler vejen sig, hvor den skulle have gået lige ud. Jeg prøver til højre, men den ender ved et hus. Så ,å jeg vel prøve den til den anden side, selv om retningen er helt forkert?
Heldigvis får jeg øje på en bil, hvor jeg kom fra, jeg har ellers ikke set et menneske. En stor terrængående bil nærmer sig. Føreren kan fortælle mig, at det er evigheder siden, vejen blev lukket. Jeg er ikke den første, der har forvildet sig herind efter at GPS blev almindeligt. De har - indtil videre forgæves - forsøgt at få det ændret. Altså må jeg tilbage igen. Jeg kan dog skyde genvej til venstre et sted, og efter et par km kommer jeg ud på Udsted-vejen.

Der kan man se. Selv om man HAR brugt sin sunde fornuft, kan man ikke nødvendigvis stole på Google Maps.

Den er gal med min telefon. Den var opladt til 100% i går aftes. Her til morgen var den allerede nede på 74% og ryger støt nedad. Jeg får brug for at finde den korteste vej og i særdeleshed til at finde adressen, hvor jeg skal overnatte. Uden telefon bliver det svært at finde.

I Hjallerup ser jeg en ventesal til bussen. En rigtig én med dør og toiletter. Dér må der være en stikkontakt, der skal jo gøres rent og en støvsuger behøver strøm. Ganske rigtigt. Og jeg får en tiltrængt pause.

Det er ligesom i Japan, der gik revnerne bare altid på tværs


Tilfældighederne er med mig. To gange undgår jeg med nød og næppe en af de byger, der fra tid til anden driver ind over landet. En enkelt gang er jeg af andre grunde standset ved et busskur, da dryppene bliver heftigere. Jeg trækker cyklen ind og spiser en banan - og så var det overstået.

Det sidste stykke går uden problemer mellem markklædte bakker og endelig op ad en lille grusvej. Vi er virkelig ude på bøhlandet.

95,67 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar